Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, a afirmat, într-o conferinţă de presă, că toţi reprezentanţii din industria de profil vor fi dezamăgiţi dacă în urma alegerilor din această toamnă nu va fi înfiinţată o autoritate naţională pentru turism de sine stătătoare.
„Noi cerem în continuare să existe o autoritate pentru turism, pentru că ne-am săturat în ultimii ani să fim agăţaţi pe lângă Ministerul Economiei sau antreprenoriatului, sau ce se mai găseşte pe acolo. Este foarte important. Cu trei-patru luni înainte de alegeri, toată lumea este înnebunită cu programul de guvernare pe turism, cu ce facem. Apoi trec alegerile, a trecut o lună, toată lumea a uitat, la revedere. Deci, dacă nu vom avea o autoritate naţională pentru turism, vom fi cu toţii foarte dezamăgiţi”, a declarat Alin Burcea.
Întrebat dacă ar accepta o propunere de a conduce această instituţie, Burcea a spus că are deja pregătite 20 de legi cărora le-ar da drumul pe circuitul de aprobare.
„Eu sunt perenul viitor ministru al Turismului de vreo 20 de ani. Este important să avem autoritate în turism. Dacă aş primi o ofertă în anumite condiţii, da, aş accepta, pentru că am 60 şi un pic de ani, sunt la final de carieră şi aş vrea să las în urma mea ceva. Avem deja pregătite la nivel de asociaţie vreo 20 de legi şi le dau în primele două zile drumul pe circuit. Pentru că în ultimii 10 ani nu s-a întâmplat nimic”, a spus acesta.
Printre schimbările pe care le-ar aduce în turism, Burcea a menţionat creşterea sumei pentru promovarea României şi legislaţia în privinţa achiziţiilor.
„În programul de guvernare am trecut o chestie de care trebuie să ne ţinem: 50 de milioane de euro promovare pe patru ani. Dacă cineva îşi închipuie că se vând produse, servicii, orice, fără promovare înseamnă că suntem în altă lume. În al doilea rând, trebuie schimbată tot ceea ce înseamnă legislaţia pe achiziţii, pentru că am ajuns în situaţii stupide ca un milion şi jumătate de euro pe 12 luni să nu poată fi consumaţi. Apoi, fondurile de garantare. Niciodată turistul nu a luat 10-20% din suma plătită în cazul falimentului unei agenţii de turism. Chestia asta cu fondurile este foarte bună, pentru că tu cotizezi şi apoi toată lumea îşi ia banii. Şi noi am mai propus la fiecare pachet 0,4%, adică 4 euro la 1.000 de euro, şi se strâng bani. O altă propunere de lege este legată de garantarea biletelor de avion după modelul danez. La fiecare pasager luăm un euro şi facem un fond, strângem 100 de milioane să avem banii pregătiţi când va mai apărea un nou Blue Air”, a afirmat Burcea în cadrul unui info-trip organizat de Paralela 45.
„Trebuie regândită strategia cu privire la târgurile de turism. Ştiţi că noi am avut un buget de râs şi de plâns de promovare a României în ultimii 10 ani, cam 1,5 milioane de euro, dar anul acesta a fost un pic mai mare. Am reuşit să ne facem de râs anul trecut, când nu am participat la târgurile de la Berlin şi Paris, poate vom reuşi şi noi vreodată să facem bugete multianuale în turism”, a adăugat Burcea.
Preşedintele ANAT a afirmat totodată că aşteptările ministerului în ceea ce priveşte creşterea numărului de turişti străini este nerealistă.
„Acum o lună şi jumate a fost dată o strategie a ministerului, pe turism. Sunt nişte absurdităţi. Dacă în 2019 am avut 2,6 milioane de turişti străini în România, apoi am avut o „creştere negativă” până la 2,1 milioane de turişti în 2023. Şi în programul ăla zicea că ajungem în 10 ani la 10 milioane de turişti. M-am simţit ca pe vremea lui Ceauşescu, să facem programe ca să le facem. Atunci făceau 2 kg de porumb la hectar şi raportau 8-9, cam aşa şi aici. Strategia aia nu are niciun fel de ok din partea noastră. Un număr real de turişti ar trebui să fie în logica creşterii normale. Dacă anul trecut am avut 2,1 milioane, 3 milioane ar trebui să atingem cam când ies eu la pensie, adică peste vreo patru ani. Nu poţi să creşti decât procentual, 10-20% maxim. Ca să vă daţi seama cât de prăpădiţi suntem, Franţa are 80 de milioane de turişti”, a mai spus Alin Burcea.