Subfinanțarea sistemului de educație din România și reducerea graduală a numărului de locuri la liceele teoretice au dus, de-a lungul anilor, la creșterea învățământului privat ca alternativă la cel de stat. Elevii care nu reușesc să intre la licee teoretice se îndreaptă către școli profesionale, licee tehnologice sau învățământul dual, dar mulți aleg liceele private ca alternativă.
Astfel, liceele private au devenit din ce în ce mai populare în România, numărul lor crescând de la 13 în 2009 la 67 în prezent, datorită cererii mari cauzate de problemele din sistemul de stat. O creștere de 500% în mai puțin de un deceniu și jumătate!
Modificarea aproape an de an a modalităților de admitere la liceu și lipsa unei predictibilități a locurilor alocate elevilor care intră în clasa a 9-a au dus la apariția unor situații nedorite, în care o parte dintre elevii care au obținut medii peste 9 la Evaluarea Națională să nu prindă un loc la liceu. De exemplu, la finalul anului școlar trecut, 2022-2023, 1.216 elevi din București nu au prins un loc la liceu după repartizarea computerizată, deși au promovat Evaluarea Națională.
În plus, sistemul de repartiție computerizată a făcut ca anul acesta, 52,4% dintre absolvenții de gimnaziu să nu intre la liceul pe care și l-au dorit, aceștia fiind repartizați la a doua, a treia, a patra, a cincea sau chiar a șasea opțiune completată.