România trebuie să schimbe „radical”, la nivel strategic, modul în care sunt finanţate şi evaluate politicile în învăţământ, iar performanţele şcolare ale elevilor sunt „printre cele mai scăzute” din Uniunea Europeană, relevă raportul „Reforma învăţământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanţă, de evaluare şi de sprijin” prezentat marţi de Direcţia Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi Ministerul Educaţiei.
„La nivel strategic, România trebuie să schimbe radical modul în care sunt finanţate şi evaluate politicile în învăţământ. În acest sens, este nevoie de planificare şi bugetare la nivel strategic pentru a corela resursele cu priorităţile pe termen lung. De asemenea, este nevoie de capacităţi analitice mult mai extinse pentru a monitoriza şi evalua implementarea şi rezultatele politicilor publice, precum şi pentru a responsabiliza instituţiile implicate”, se subliniază în raport.
Conform documentului, deşi România are una dintre economiile cu cea mai rapidă creştere din Europa, performanţele şcolare ale elevilor sunt printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană. O mare parte dintre elevii români nu au competenţe de bază, ratele de abandon şcolar sunt ridicate, iar disparităţile dintre unităţile de învăţământ preuniversitar din mediul rural şi cele din mediul urban sunt în creştere, indică raportul.
„Prin urmare, măsurile introduse prin noua lege sunt importante pentru a oferi educaţie de calitate tuturor elevilor şi pentru a susţine şi a face mai incluzivă creşterea economică a ţării”, se mai spune în raport.
Documentul face recomandări Ministerului Educaţiei privind implementarea reformelor adoptate anul trecut prin noua lege a învăţământului preuniversitar, care pot fi importante pentru elaborarea legislaţiei secundare şi care ar trebui să transforme sistemul într-unul eficient şi echitabil.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei, se fac, de asemenea, recomandări pentru politicile pe termen lung pe care ministerul le poate implementa.
„Recomandările formulate de experţii OCDE se vor regăsi pe masa echipelor care vor lucra la elaborarea legislaţiei secundare în domeniul învăţământului preuniversitar. Acestea vor sprijini activitatea specialiştilor din Ministerul Educaţiei şi a experţilor cooptaţi sectorial, pentru a putea propune cele mai bune soluţii legislative”, a afirmat ministrul Ligia Deca, citată în comunicat.
Documentul propune o perspectivă care explorează patru domenii esenţiale ale politicilor educaţionale: evaluarea şi sprijinul unităţilor de învăţământ, alocarea resurselor pentru educaţie, cariera didactică şi sistemul de date şi monitorizarea acestora. Fiecare domeniu este analizat pentru a oferi un plan pentru implementarea reformelor propuse în mod eficient, a mai explicat Ministerul Educaţiei.